Pokrywanie recesji dziąsłowych

Cofanie się dziąseł jest spowodowane chorobą przyzębia. Nieleczony stan zapalny prowadzi do trwałej recesji dziąseł. Co powoduje recesję dziąseł, jakie objawy można wykorzystać, aby ją rozpoznać i jak można ją optymalnie leczyć. Czy pokrywanie recesji dziąsłowych jest skuteczne?

Przyczyny recesji dziąsłowych

Recesję definiuje się jako odsłonięte szyjki zębów spowodowane cofaniem się dziąseł i kości. Zęby mogą być wrażliwe na zimno, ciepło i dotyk. W przypadku wystąpienia objawów lub progresji recesji dziąseł może być konieczne pokrywanie recesji dziąsłowych.

Bakterie przyjmowane z pokarmem tworzą na zębach kamień nazębny. Ponadto zarazki te wydalają produkty degradacji swoich procesów metabolicznych, które w dłuższej perspektywie powodują stan zapalny dziąseł.

Regularne, prawidłowe szczotkowanie dwa razy dziennie szczoteczką do zębów usuwa tę płytkę nazębną i minimalizuje ryzyko infekcji. Z drugiej strony słaba higiena jamy ustnej sprzyja cofaniu się dziąseł i prowadzi w dłuższej perspektywie do trwałej recesji dziąseł. Następnie, gdy dochodzi do trwałego nadmiernego nagromadzenia bakterii, rozwija się paradontoza.

Długotrwała nieprawidłowa pielęgnacja zębów prowadzi do zwapnienia płytki nazębnej i odkładania się kamienia nazębnego, co sprzyja zapaleniu przyzębia, a tym samym powoduje cofanie się dziąseł. W przypadku zapalenia przyzębia infekcja nie ogranicza się do dziąseł, tylko przenikną już wtedy do kości i przyzębia.

Choroba zazwyczaj ma podłoże genetyczne. Ponadto zła higiena jamy ustnej jest pożywką dla drobnoustrojów, co sprzyja cofaniu się dziąseł. Palenie jest również czynnikiem ryzyka. Nikotyna obkurcza naczynia krwionośne i z czasem zmniejsza przepływ krwi w jamie ustnej. W ten sposób znacznie wzrasta ryzyko chorób dziąseł. Ponad połowa wszystkich palaczy cierpi na paradontozę. Dodatkowo stres i niezdrowe odżywianie oraz choroby metaboliczne, takie jak cukrzyca, sprzyjają chorobie.

Jakie są objawy recesji dziąseł?

Infekcja w jamie ustnej jest początkowo niezauważalna. Objawy pojawiają się selektywnie i są uważane za pierwsze sygnały ostrzegawcze. Należą do nich niewielkie zaczerwienienia lub domieszki krwi podczas wypluwania pasty do zębów, a także ślady krwi podczas odgryzania jabłka. Rzadziej pacjenci zauważają zwiększone zaczerwienienie lub obrzęk. W takich przypadkach zalecana jest wizyta u dentysty.

Należy zwrócić szczególną uwagę, gdy pojawiają się następujące symptomy:

– intensywne zaczerwienienia,
– krwawienie podczas mycia zębów,
– ślady krwi podczas wypluwania pasty do zębów,
– krew podczas nitkowania,
– ślady krwi podczas gryzienia.

Staje się to szczególnie problematyczne, gdy stan zapalny nie jest tylko powierzchowny. Z biegiem czasu dziąsła, które w przeciwnym razie są napięte na zębie i szyjce zęba, poluzowują się. Wokół zębów tworzą się kieszenie. W wyniku tej zmiany zarazki atakują zęby, a potem kość szczękową. Jeśli problem ten nie zostanie profesjonalnie potraktowany u dentysty, nie zostanie przeprowadzone leczenie lub pokrywanie recesji dziąsłowych, z czasem doprowadzi do cofnięcia się dziąseł i poluzowania zębów. Rezultatem będzie utrata zębów.

Dzięki regularnym kontrolom dentysta może wykryć zapalenie dziąseł na wczesnym etapie. Podczas kontroli sprawdzane są nie tylko zęby, ale również dziąsła. Za pomocą specjalnych sond dentysta selektywnie bada usta. W przypadku podejrzenia zapalenia dziąseł i przyzębia, wszystkie zęby są mierzone i szczegółowo badane.

W przypadku cofania się dziąseł i odsłoniętych szyjek zębów stomatolog mierzy sondą głębokość kieszonek. Na koniec przeprowadza się kontrolę rentgenowską w celu zarejestrowania stanu. Diagnoza obejmuje również dyskusję na temat higieny jamy ustnej. Niewłaściwe techniki szczotkowania zębów lub zbyt twarde szczoteczki również odgrywają ważną rolę w chorobie.

Jakie są sposoby pokrycia recesji dziąseł?

Jeśli zostanie wykryta odpowiednio wcześnie, recesja dziąseł może zostać zatrzymana. Najważniejszą rzeczą jest zidentyfikowanie i wyeliminowanie wyzwalaczy. Wprawne oko stomatologa nie tylko szybciej niż laik rozpozna cofające się dziąsła, ale także przyczyny, dlatego bardzo ważne są regularne, rutynowe kontrole u dentysty.

Jednak najpóźniej, gdy zęby stają się „dłuższe”, czyli szyjki zębów są widoczne i ewentualnie bolesne, należy udać się do dentysty. Ponieważ wtedy recesja dziąseł jest już bardzo zaawansowana i należy ją jak najszybciej leczyć.

Do wyboru są różne terapie. Najprościej jest zabezpieczyć szyjkę zęba wypełnieniem z tworzywa sztucznego. Wtedy zęby nie są już wrażliwe. Ubytek tkanki zęba jest naprawiany delikatnie i estetycznie. Miękki i podatny na próchnicę obszar szyi zęba jest zakryty i chroniony.

Jeśli jednak dziąsła nie są już wystarczająco przyczepione do szyjki zęba, a wargi i paski policzkowe przyczepiają się do szyjki zęba i w ten sposób przy każdym ruchu ciągną krawędź dziąseł w dół, potrzebna jest interwencja — chirurgiczne pokrycie recesji dziąseł.

Celem jest jak najpełniejsze pokrycie powierzchni korzenia i zatrzymanie dalszego cofania się dziąseł. Nie zawsze jest to łatwe do osiągnięcia. Po całkowitym zgubieniu przyczepionych dziąseł całkowite pokrycie nie jest już możliwe.

Ponieważ recesja dziąseł związana z zapaleniem przyzębia zwykle wpływa nie tylko na widoczną zewnętrzną powierzchnię zębów, odbudowa jest trudna do osiągnięcia, nawet poprzez zabiegi chirurgiczne. Jeśli wielkość przestrzeni międzyzębowych jest bardzo wyraźna, może pomóc pokrywanie recesji dziąsłowych.

W celu ukrycia problemów optycznych długich szyjek zębowych oraz ciemnych i dużych luk stosuje się kształtowanie zębów za pomocą opcji kompozytowych lub protetycznych, takich jak korony lub licówki.

Jeśli recesja dziąseł ogranicza się tylko do zewnętrznej powierzchni jednego lub więcej zębów, można z dużym powodzeniem odbudować dziąsła za pomocą specjalnych zabiegów mikrochirurgicznych. Dziąsła często można nawet przywrócić do pierwotnej pozycji, dzięki czemu cały korzeń zęba jest zwykle ponownie zakryty.

Ponieważ bardzo cienkie dziąsła są zwykle przyczyną dolegliwości, można również trwale poprawić grubość dziąseł za pomocą dodatkowej tkanki.