Bruksizm, ból szczęki – pozbądź się tego!

Ból zębów to jeden z rodzajów bólu, który można pomylić z uporczywymi dolegliwościami ze strony innego miejsca. Mowa tutaj o szczęce, która również może powodować boleści. Taki ból często bywa promieniujący i może rozchodzić się w stronę skroni, a nawet na całą głowę, przez co pacjenci często nie umieją powiązać swojego stanu zdrowotnego z przypadłością, jaką jest bruksizm. W prawidłowej diagnozie może jednak pomóc lekarz oraz wprowadzić odpowiednie leczenie.

Bruksizm – jak rozpoznać?

Bruksizm to nazwa, która sama w sobie nie mówi zbyt wiele. Chodzi jednak tutaj o schorzenie, które charakteryzuje się zgrzytaniem zębów, co prowadzi do dolegliwości bólowych, a także zniszczenia zębów.
Schorzenie to nie jest powiązane z płcią ani z wiekiem. Rozpoznanie najczęściej ma miejsce u dentysty, który widząc stan zębów, może się domyślić, że pacjent świadomie lub nie, zgrzyta zębami. Bruksizm ból szczęki to przypadłość, która wpływa na jakość życia i należy leczyć ją pod okiem specjalisty.

Bruksizm – objawy

Bruksizm ból szczęki to choroba, której objawy mogą być mniej lub bardziej widoczne. Po pierwsze jest to przypadłość, która może objawiać się w trakcie snu. Wtedy pomocna okaże się sugestia kogoś, kto zauważy, że w nocy następuje zgrzytanie zębów. Taki dźwięk można łatwo usłyszeć. Co ważniejsze, bruksizmu nie należy ignorować. Zgrzytanie bowiem samo nie ustanie, a jego konsekwencją będzie postępujące zniszczenie zębów. Warto więc nie ignorować dolegliwości bólowych ani zmian pojawiających się na zębach. Ich zniszczeniu można bowiem przeciwdziałać. Istotnym czynnikiem w tym schorzeniu jest również stres, który nierzadko jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Warto zająć się diagnozą. Bruksizm ból szczęki to hasło, które może paść z ust dentysty jako diagnoza. Podczas wizyty u lekarza warto skonsultować wszystkie wątpliwości oraz opisać dokładnie swoje objawy. Nie u każdego bowiem bruksizm będzie wyglądać tak samo. Niektóre osoby mogą zgłaszać nawet szczękościsk, który objawiać się może na przykład przy jedzeniu.

Bruksizm – leczenie

Leczenie bruksizmu jest jak najbardziej możliwe. Dentysta w pierwszej kolejności wykona nakładki, które należało będzie nosić w nocy. Taka mechaniczna ochrona przed ścieraniem zębów jest konieczna w procesie leczenia. Pacjent bowiem może wykonywać ruchy żuchwą nieświadomie. Jest to proces destrukcyjny, któremu należy przeciwdziałać. Prócz ochronnych nakładek, które wykonuje się indywidualnie dla każdego pacjenta, lekarz może zaproponować także środki przeciwbólowe, jeśli jest to konieczne oraz innego rodzaju środki. Dobrym pomysłem może także okazać się chłodzenie obolałych miejsc.
Dodatkowo lekarz może także przepisać leki o działaniu uspokajającym u osób, u których jest duża szansa, że stres stał się przyczyną rozwoju choroby. Polecanymi środkami są także te przeciwdrgawkowe oraz przeciwdepresyjne. Kolejną grupą leków, która może zostać przepisana przez lekarza, jest ta o działaniu zwiotczającym mięśnie. Takie preparaty są skuteczne oraz bezpieczne w stosowaniu.