Wrażliwe zęby – co robić?

Wrażliwe zęby co robić? To głównie pytanie, które zadają sobie osoby zmagające się z dolegliwościami bólowymi spowodowanymi wrażliwymi zębami. Warto dowiedzieć się na ten temat nieco więcej, a także zapoznać się z najlepszymi sposobami rozwiązywania tego problemu.

Czym jest nadwrażliwość zębów?

Nadwrażliwość zębów związana jest z ich nadmiernym reagowaniem na różne czynniki, wśród których można wyróżnić przede wszystkim zimno i ciepło. Nadwrażliwość zębów objawia się jako krótki i dość ostry ból, który występuje na skutek reakcji odsłoniętej zębiny. Najczęściej reakcja ta występuje na bodźce termiczne, takie jak spożywanie ciepłych oraz zimnych pokarmów i napojów. Nadmierna reakcja zębiny może się również pojawić w przypadku bodźców dotykowych, wśród których można wskazać dotykanie zębów narzędziami, szczoteczką lub pokarmem. Bodźce chemiczne, takie jak słodkie i kwaśne jedzenie i picie, to kolejny bodziec, który może powodować nadmierną reakcję zębiny. Nadwrażliwość zębów może się również pojawić w reakcji na bodźce osmotyczne.

Ból zębów wynikający z ich nadwrażliwości bardzo często pojawia się także w gabinetach dentystycznych podczas przeprowadzania różnych zabiegów stomatologicznych. Wiele osób zastanawia się nad taką kwestią: wrażliwe zęby co robić? Istnieje wiele skutecznych metod, które umożliwiają zmniejszenie dolegliwości bólowych w obrębie zębów. Pojawienie się nadwrażliwości zębów może być skutkiem odsuwania się dziąsła lub utraty szkliwa. Bardzo często utrata szkliwa spowodowana jest działaniem kwasów pochodzenia wewnętrznego oraz zewnętrznego. Kwasy są powszechnie obecne w różnych rodzajach żywności. Nasilenie problemów związanych z nadwrażliwością zębów może być również efektem nadmiernego gromadzenia płytki nazębnej, która także powoduje utratę szkliwa.

Co zaliczamy do najczęstszych metod leczenia nadwrażliwości?

Wrażliwe zęby co robić? To pierwsze pytanie, które zadają sobie osoby zmagające się z tym problemem zdrowotnym. Na początku warto zastosować domowe sposoby, które w większości przypadków okazują się niezwykle skuteczne w działaniu. Dlatego bardzo często leczenie nadwrażliwości zębów możliwe jest bez udziału stomatologa. Jednak jeśli stosowane domowe metody nie są wystarczające do zmniejszenia dolegliwości bólowych to wizyta u lekarza stomatologa jest konieczna. Silny ból w obrębie zębów może być spowodowany między innymi znaczącą utratą szkliwa lub sporym obniżeniem się dziąseł. Warto udać się do dentysty, który oceni skalę występujących problemów, a także zaproponuje indywidualnie dobrany plan leczenia.

Główne pytanie pojawiające się w przypadku problemów brzmi: wrażliwe zęby co robić? Metoda leczenia nadwrażliwości zębów w dużej mierze odnosi się do wielkości występujących problemów oraz ich specyfiki. Bardzo popularną i często stosowaną metodą jest lakierowanie zębów specjalnym preparatem, w którym można znaleźć korzystnie działające składniki aktywne, takie jak fluor. Fluor tworzy warstwę ochronną na zębach, dzięki czemu zabezpiecza szkliwo oraz zmniejsza dolegliwości bólowe w obrębie zębów. Oprócz tej metody możliwe jest także zastosowanie tak zwanego płynnego szkliwa. „Płynne szkliwo” to preparat, w którego składzie można znaleźć między innymi fosforany i wapń.

Dzięki nim możliwa jest redukcja niekorzystnego działania kwasów oraz przyspieszenie remineralizacji szkliwa. Dentysta może także udzielić pacjentowi fachowych porad dotyczących pielęgnacji zębów wrażliwych, które mogą zmniejszyć występowanie problemu w przyszłości. Nadwrażliwość zębów może wynikać również z różnych chorób ogólnoustrojowych. W tym przypadku konieczna może być wizyta u internisty.

Nadwrażliwość zębów – domowe sposoby

Wiele osób zastanawia się nad kwestią: wrażliwe zęby co robić? Istnieje wiele domowych sposobów leczenia nadwrażliwości zębów, które charakteryzują się wysokim poziomem skuteczności w działaniu. Najważniejsza jest oczywiście prawidłowa pielęgnacja zębów na co dzień. Do mycia zębów wrażliwych powinno się używać wyłącznie pasty do zębów wrażliwych, która zawiera w swoim składzie odpowiednio dobrane składniki aktywne. Wśród nich można wymienić między innymi związki fluoru oraz potasu.

W przypadku nasilenia dolegliwości bólowych możliwe jest zastosowanie pasty bezpośrednio na bolące zęby. Do mycia zębów powinno się używać jedynie szczoteczek z miękkim włosiem oraz unikać twardych szczoteczek. Sam proces mycia zębów powinien być realizowany wyjątkowo delikatnie, aby dodatkowo nie podrażniać zębów i dziąseł. Zęby warto myć co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej wykonywać mycie po każdym posiłku. Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, iż zębów nie powinno się myć po spożywaniu produktów bogatych w kwasy, takich jak na przykład cytrusy. W tym przypadku warto odczekać godzinę przed myciem.

Do pielęgnacji zębów warto używać nici dentystycznych, dzięki którym możliwe jest dotarcie do wszystkich zakamarków zębów. Korzystnym rozwiązaniem jest również stosowanie płynu do płukania jamy ustnej, który przeznaczony jest do pielęgnacji zębów wrażliwych. Warto regularnie uczęszczać do stomatologa w celu usuwania kamienia nazębnego.